Ne visa Antis
            Pastabos apie vieną mūsų kultūros reiškinį
            Šarūnas Nakas, "Muzikos barai", 2004 2-3 (313-314)
            
            Nealegorija
            
            2004 m. vasario 16 d. Vilniaus savivaldybės naujojo pastato garaže 
            aš pabandžiau įkalti vinį tiesiai į seno Fordo užpakalinio lango 
            stiklą. Šalia automobilio gulėjo paslaugiai padėtas naujas 
            plaktukas, o plastmasiniame dubenėlyje mirko didelės vinys. 
            Susilaikyti buvo neįmanoma, juolab kad automobilio kūnas jau buvo 
            žiauriai susmaigstytas mano pirmtakų, kažkodėl nepanorusių išmušti 
            skylių ne tik plonoje kėbulo skardoje, bet ir daugiasluoksniame bei 
            smūgiams atspariame stikle. Kažkas turėjo būti pirmas, ir aš 
            pasiryžau.
            Pasirodė, kad tai nėra lengvas darbas: jau prieš kelerius metus tuo 
            įsitikinau, basliu mėgindamas išmušti savo automobilio langą, 
            netyčia užtrenkęs duris ir nepasiėmęs raktelio. Tuomet supratau, kad 
            tik kietas ir negailestingas smūgis metaliniu daiktu akimirksniu 
            įveikia grūdintą stiklą. Tačiau ir dabar, smeigdamas vinį, niekaip 
            negalėjau prakirsti pasmerktojo Fordo lango  vinis nuslysdavo ir 
            vis nelindo gilyn. Tuomet aš ją suvariau į patį lango kraštą prie 
            guminio apvado. Pasigirdo netikėtas garsas, tarsi vakuuminė bomba, 
            mane perliejo keista ir maloni smūgio banga, o stiklas sueižėjo į 
            nepaprastai smulkius gabalėlius, sudarančius tviskantį voratinklinį 
            ornamentą. Tuomet aprimau ir padėjau plaktuką.
            
            Genezė
            
            1984 m. lapkritį, pačioje PPP (piatiletka pyšnych pochoron  
            prašmatniųjų laidotuvių penkmečio) kulminacijoje, nelabai toli nuo 
            geografinio Lietuvos centro esančiame Kauno senamiestyje, pagal 
            visus paveldo apsaugos reikalavimus restauruotuose Architektų 
            namuose, susirinko pulkelis roko entuziastų ir įkūrė grupę 
            nihilistiniu pavadinimu Antis. Kad jaunuoliai buvo abejingi 
            socialistinėms vertybėms, išdavė ne tik jų pasirinkta vadinamoji 
            postpankiška muzikos orientacija, bet ir šiukščiai ironiški grupės 
            lyderio Algirdo Kaušpėdo tekstai, išjuokę ir niekinę visuomenės 
            daugumai, atrodytų, visiškai priimtiną gyvenimo būdą.
            Suprantama, tokia kryptis tais laikais buvo taip beviltiškai 
            neperspektyvi, kad Anties nariai dar gana ilgai muzikavimą vertino 
            tik kaip juos dominusią pasilinksminimo formą, nepretendavusią į 
            jokių muzikinių, oficialiųjų etinių ir politinių standartų paisymą. 
            Žemo lygio pramoga,  neabejotinai pagalvodavo ne vienas už miesto 
            kultūros sektorių atsakingas pareigūnas, tikriausiai dar nepamiršęs 
            karčios 1972 m. patirties, kai mieste buvo taip neleistinai 
            apleistas darbas su jaunimu ir hipiškos idėjos susijungė su atviru 
            pasipriešinimu sovietiniam režimui. Ir kas žino, gal kaip tik dėl 
            tokio neapsižiūrėjimo Antis netrukus tapo ryškiausia lietuvių roko 
            vėliavneše, drauge su pabudusia tauta drąsiai smeigusia mirtiną dūrį 
            okupantui, nors to kažkodėl neišpranašavo nė vienas įžvalgomis 
            garsėjantis Kauno ekstrasensas ar neklystanti būrėja kortomis: 
            galimas daiktas, kad jų nuojautas taip pat sutrikdė Lietuvą anuomet 
            gaubusios slõgios merdinčios imperijos sutemos.
            
            Istorija
            
            Lietuviškasis rokas  tradiciškai indiferentiškų pažiūrų reiškinys, 
            kuriame beveik viskas buvo eksportuojama iš anglakalbių kraštų 
            muzikos: kartu su džinsais siuntiniuose iš Amerikos atkeliaudavo ir 
            plokštelių. Sunku būtų rasti ryškesnių maišto ar socialinės kritikos 
            motyvų, aštresnės raiškos, drebinančios visuomenės pagrindus,  už 
            tokius dalykus buvo galima skaudžiai nukentėti. Daug madingesnis 
            buvo abstraktokas garsų siausmas bliuzo intonacijomis, gitarų 
            ūkavimas, kietokas būgnų kalenimas: šokiams to visai pakako. Bet ko 
            čia daug norėti  jau vien šaižiais elektriniais tembrais (ir 
            decibelais, suprantama,  dėl jų buvo ypač lengva prikibti) rokas 
            buvo nepageidaujamas dalykas darnioje tarybinės muzikos žanrų 
            šeimoje: vakarietiškas įniršis ir nežabotas atsipalaidavimas (dažnai 
            su kvaišalų pagalba!) mūsų žmonėms buvo tiesiog svetimas ir 
            nepatrauklus: jeigu taip teigia kone visi to laikotarpio tekstai, 
            tai kodėl dabar turėtume tuo netikėti? 
            Tiesa, narsesnius nesusipratėlius ir atplaišas, kuriems rokas 
            kažkodėl buvo ne tik muzika, bet ir savitas gyvenimo būdas, tekdavo 
            nuolat auklėti dekanams ir rektoriams, partorgams ir ideologiniams 
            darbuotojams. Kitose sovietų respublikose pavyko sukurti tarybinį 
            (turbūt reikėtų sakyti  socialistinį, o gal  komunistinį?) roką  
            taip sakant, tinkamą būtinajam propagandiniam darbui: apybukiai 
            dainininkai nirvanizuotais veidais ir paaugliškais balsais 
            džiaugdavosi gyvenimu galingiausioje pasaulio šalyje, girdavosi 
            neturį savo adreso ir alpdavo nuo didingo kosmodromų griausmo. 
            Tačiau padėtis Lietuvoje klostėsi kiek kitaip ir, reikia tiesiai 
            pasakyti, atsakingiems draugams iki pat perestroikos metų nebuvo 
            lengva tramdyti tai vienur, tai kitur prasiveržiančių spontaniškų 
            nevaržomos raiškos pliūpsnių.
            Žinoma, turime gana spalvingą Lietuvos roko istoriją, kurioje galima 
            rasti daug gražių ir cenzūros neįveiktų ar nepastebėtų dalykų, 
            nuoširdžios lyrikos, mielo stilingumo ir šiaip visai įdomaus to 
            laikotarpio kvapo. Tačiau septintojo ir aštuntojo dešimtmečio 
            lietuvių rokas buvo labai dekoratyvus ir, ko gero, netgi artimesnis 
            tuo metu dar kone visuotinei romansų dainavimo tradicijai, kurią 
            roko muzikantai plėtojo jiems patinkančiais būdais, nei 
            madingiausioms Vakarų roko kryptims. Kitaip sakant, lietuviui vis 
            dar buvo svarbiausia išsidainuoti, išsisakyti ir gal net truputį 
            griausmingiau išsikrauti, o noro kokioms nors didesnėms gyvenimo 
            permainoms nereikšta. Tam gal geriau tiko kitos, kiek abstraktesnės 
            arba tradiciškai socialiai angažuotos meno formos  literatūra, 
            teatras, dailė, kinas, tuo metu jau išpuoselėjusios gana 
            virtuozišką, netgi kiek ezoterišką Ezopo kalbą. Pramoginė muzika 
            tenkinosi paprastesniais uždaviniais: linksminti, džiuginti, 
            atpalaiduoti. Progai pasitaikius  ir pajuokauti.
            
            Koncertas
            
            Vilniaus sporto rūmai, tas baisusis miesto tvartas, nepasikeitęs 
            (tik dar labiau apskretęs) nuo brežnevinių ir kooperatyvų klestėjimo 
            laikų, priglaudė paskutinį iš trijų trumpam prisikėlusios Anties 
            koncertų. Dabar net sunku patikėti, kad 1988 m., apimta Sąjūdžio 
            suvažiavimo euforijos, Jurga Ivanauskaitė siūlė šį statinį pavadinti 
            Ateities rūmais. Dabar jis  gryniausia ir liūdniausia praeitis, 
            nerangiai kėpsanti centre ir agresyvia kepure it šleiva patranka 
            nusitaikiusi į garbingą Gedimino pilį. Tačiau parodijų ir juodojo 
            humoro apologetei Ančiai tai nėra jokia kliūtis: autentiškas 
            sovietinės aplinkos kvapelis (kokie nuostabūs mobilieji taškai 
            fojė, kur galima gauti alaus!) tik stiprina reginio įspūdį. 
            Prisirenka pilna salė žiūrovų. Veikia ir vyriausybinis bufetas!
            Jau devintojo dešimtmečio pabaigoje laikytas vienu sugestyviausių 
            scenos artistų Lietuvoje (sakoma, kad patraukęs ir rusų 
            kinematografininkų dėmesį), Algirdas Kaušpėdas dabar atrodo dar 
            tvirčiau ir užtikrinčiau. Kai koncerto pabaigoje netoliese sėdintis 
            jo tėvas kiek apstulbęs sako: Betgi jie tik saviveiklininkai!, aš 
            skėsteliu rankomis  tikrai, juk ne muzikinėje įstaigoje 
            antspauduotas popierius išgarsino talentingąjį Anties įkūrėją. 
            Turbūt niekas kitas Lietuvos pramogų pasaulyje nėra turėjęs 
            stipresnės ir įtaigesnės charizmos nei Kaušpėdas. Tai, kad Antis 
            be Kaušpėdo nebūtų Antis, dar nieko nepasako: be Kaušpėdo Anties 
            perestroikos ir Sąjūdžio laikų Lietuvos kultūroje, ko gero, būtų 
            likusi neužpildyta tuštuma. Akademiniai menai tuo metu buvo pritilę 
            ir susigūžę, manieringai lankstėsi išeivijos kūrėjams (dabar 
            vieningai atsuko jiems nugaras), o naująja kalba, jungiančia 
            besitraukiančią praeitį ir maksimaliai įkaitintą dabartį, atvirai ir 
            net ciniškai (bet neperlenkdama) kalbėjo vienintelė Antis. Be jos 
            dainuojančioji revoliucija būtų praradusi daug žaismės ir ugningumo.
            Raudonas Kaušpėdo frakas, stilingi ir įtikinami judesiai, 
            makabriškas elgesys idiotiškoje tribūnoje  įdomu, kas kitas taip 
            gerai suvaidintų medalio kaulijantį utriruotą politinį transformerį, 
            migruojantį nuo sovietinio funkcionieriaus iki dabartinio autokrato? 
            Lankstus vokalas, nė kiek nepasenę  tarsi šiandien parašyti  dainų 
            tekstai, kuriuos kartu su solistu dažnai be jokio vargo traukia visa 
            salė,  argi tai ne aukščiausia klasė? Netoliese smagiai šokinėja 
            saugumo generolas ir miesto meras, aplinkui  tūkstančiai paprastų 
            piliečių, visiems vienodai gera ir linksma, daug kas prisimena 
            Sąjūdžio mitingų ekstazes
 Ko gero, niekam iš lietuvių dar nėra 
            pavykę surengti tokio vykusio ir įspūdingo šou, bent jau per 
            pastarąjį dešimtmetį. Nors Anties muzikantai nutraukė veiklą prieš 
            13 metų, tačiau gerbėjų ir dabar per akis: net itin reiklūs ir jokių 
            kompromisų nepripažįstantys šiandieniniai vidurinių klasių 
            moksleiviai sutinka, kad Anties muzika  veža.
            Keistas dalykas: tarsi nesiekusi ilgalaikės šlovės ir komercinio 
            pasisekimo, išsiskirsčiusi, atrodė, sėkmės zenite, dar ir šiandien 
            ši grupė yra viena populiariausių, jei ne visų populiariausia,  
            pakanka tik krustelėti. Tarsi nieko netobulinanti, turinti visai 
            nedidelę dainų atsargą, nieko naujai neišradinėjanti  o vis tiek 
            paklausi. Štai kur tikroji ir laiko išmėgintoji perestroikinės 
            produkcijos kokybė!
            
            Antologija
            
            Kalbama, kad tokio puikaus koncerto gal ir visai nebūtų buvę, jei 
            Zona nebūtų išleidusi keturgubo Anties CD, pavadinto Visa 
            Antis. Šioji Antis ausims, be abejo, gyvens daug ilgiau, nei 
            trumpai gyvavusi grupė. Antologijoje surinkti beveik visi 
            egzistuojantys 19851989 m. Anties įrašai iš anksčiau išleistų LP, 
            studijinių sesijų ir koncertų. Be abejo, klausymasis namie, nematant 
            atlikėjų veidų ir nepatiriant šou poveikio, leidžia atidžiau 
            patyrinėti, kas buvo Antis kaip muzikinis reiškinys.
            Anties muzika, dažniausiai komponuota paties Kaušpėdo ir 
            nepakeičiamojo Petro Ubarto-Sniegiaus, puikiai ir vis geriau 
            aranžavusio daugumą dainų, tarsi neturi receptūros, kuria galėtų 
            pasinaudoti kiti: eklektiška dainų sandara tokia daugialypė ir 
            nesistemiška, kad reikia ieškoti neformalių šio stiliaus 
            apibūdinimų. Čia knibžda daugybė beveik nemaskuojamų skolinių ir 
            užuominų iš roko klasikos ir kitos populiariosios muzikos, tačiau 
            gal kaip tik dėl to Anties dainos virsta savotišku tiltu tarp 
            lietuvių klausytojų ir madingos užsienio muzikos, tais laikais 
            pasiekusios Lietuvą dar gana ribotais kiekiais (nebuvo nei MTV 
            transliacijų, nei užsienio gastrolierių, o ir sovietinės sienos  
            dar kone geležinės). 
            Kartais  ypač ankstyvuoju laikotarpiu  Antis atlikdavo tiesiog 
            koverius (skolinius iš kitų grupių ir kompozitorių, kai kuriama 
            nauja svetimos nepakeistos muzikos aranžuotė ir originalūs 
            lietuviški žodžiai): tokie yra pirmiausia ultrapopuliarieji 
            Zombiai, tapę kone tos epochos liaudies daina. Tačiau ir 
            originaliose dainose bei įspūdingose instrumentinėse pjesėse 
            netrūksta atvirų užuominų į pankų, artroko (pavyzdžiui, Pink Floyd) 
            ir į Franko Zappos muziką. Žinoma, bene labiausiai Anties stilių 
            išskiria sodri pučiamųjų sekcija (lig tol nepanaudota lietuvių 
            roke): sunkiasvoris skambesys, kartais priartėjantis prie 
            bigbendinio, kartais  prie regio muzikos standarto, įvairūs latino 
            stiliaus rifai, roką ir džiazą siejančios solinės pučiamųjų 
            improvizacijos kietos rokinės perkusijos fone. Tai suteikia muzikai 
            tam tikro solidumo ir netgi akademiškumo, žinoma, tiek, kiek tokiame 
            žanre apskritai įmanoma. Beje, tariamas rimtumas Anties muzikoje 
            beveik be išimčių naudojamas kaip viena dažniausių komunistinės 
            propagandinės muzikos klišių parodijavimo formų.
            Anties orientacija į perestroikos metu gana populiarų (Lietuvoje 
            ne taip, bet Rusijoje ypač dažną) socarto stilių  komunistuojančio 
            meno priemonėmis kuriamą socialistinio meno parodiją  nėra 
            atsitiktinis. Tai, galima sakyti, konceptualus grupės uždavinys: 
            sukurti agresyviai perversišką socrealizmo ir komunistinės 
            propagandos karikatūrą. Kadangi tai daryta dar prieš Lietuvoje 
            prasidedant realiosios politikos epochai (Antis keleriais metais 
            aplenkė Sąjūdį), galima teigti, kad Anties vyrukai prisidėjo prie 
            daug bendresnių ir gilesnių mūsų visuomenės pokyčių nei roko ar 
            muzikos prioritetų kaita.
            Žinoma, vien parodijavimo, kad ir itin šmaikštaus, tikrai nebūtų 
            užtekę norint išsikovoti tokį populiarumą, kokį turėjo Antis 
            devintojo dešimtmečio pabaigoje. Grupė sukūrė keletą saldokų 
            estradinių hitų, apdainuojančių įvairius moterų vardus  Laimą, 
            Moniką, Salomėją. Jie buvo labai sėkmingi, ko negalima pasakyti apie 
            vėlyvojo Anties laikotarpio bendrą popsėjimą ir mėginimus 
            gvildenti tremties, vienišumo ir net angelų tematiką. Savotiška 
            idėjų erozija tarsi įvarė grupę į užburtą kartojimosi ir banalėjimo 
            ratą. Tačiau atsigriebti pavykdavo efektingomis sarkastiškomis 
            priemonėmis, bravūrišku politikavimu ir skandalingu elgesiu scenoje.
            Iš keturių antologijos CD atsiskleidžia įdomus vaizdas: 
            stilingiausia Antis buvo pirmajame CD (grupėje grojo vien 
            architektai, 1985 m.), originaliausia  trečiajame (įrašyta 
            Varšuvoje, 1988 m.), populiariausia  antrajame (draugo 
            Tatatavičiaus triumfo laikai, 1987 m.), labiausiai politikuojanti  
            ketvirtajame (1989 m.). Beje, ketvirtojo CD kompozitorių ratas labai 
            išsiplečia: dalyvauja daugelis grupės narių, tarp jų ir patyręs 
            artroko kompozitorius Vaclovas Augustinas, anksčiau sėkmingai kūręs 
            grupei Saulės laikrodis, tačiau bendras rezultatas prastėja, o 
            stilius blanksta.
            Sudaužiusi ne vieną socialinį stabą ar sustabarėjusią politinę 
            pažiūrą, Antis galop natūraliai išsisėmė. Beliko kartotis arba
 
            net nusišnekėti. Anksčiausiai tą suprato patys muzikantai, ryžtingai 
            išsiskirstę tuomet, kai to gal mažiausiai tikėjosi Anties 
            gerbėjai. Argi taip pasielgtų profesionalai? Liko graži Anties 
            legenda, kol kas dar nepaliesta laiko rūdžių.
            Antologija išleista puikiai  ir įrašų kokybės, ir restauravimo, ir 
            žavaus dizaino požiūriu. Tačiau tai, kad joje nėra vieno 
            esmingiausių Anties dalykų  Kaušpėdo dainų tekstų  tiesiog 
            nesusipratimas: darbas nepadarytas iki galo! Beje, į antologiją 
            nebuvo įmanoma įtraukti to, kas tuo metu dar net neegzistavo: 
            absoliučiai pavykusio 2004 m. gruodžio koncerto Sporto rūmuose, 
            kuriame grupė parodė savo jėgą ir triuškinantį naujų spalvų spektrą 
            Sniegiui naujai ir itin sėkmingai aranžavus geriausias Anties 
            dainas. Šis koncertas nufilmuotas ir rengiamasi išleisti DVD, taigi 
            Zonos antologijoje  tikrai ne visa Antis
 (Bus daugiau!) 
            
            Evoliucija
            
            Kartais svarstoma, ar Antis nėra buvusi tik socialinis, o ne 
            muzikinis reiškinys. Kažin ar tai atskiriami dalykai, kai kalbama 
            apie kultinę roko grupę, atvirai politikavusią ir kritikavusią 
            tuometinės visuomenės gyvenimą. Netgi grupės iširimą galima laikyti 
            tam tikra socialinį atspalvį turėjusia akcija (tik vargu ar kaip 
            nors specialiai organizuotą): prisiminkime, kas netrukus po to 
            atsitiko su dauguma sąjūdinių organizacijų ir draugijų, 
            nesugebėjusių laiku nutraukti arba radikaliai modernizuoti savo 
            veiklos po istorinių pokyčių 1990 m.
            Šiandien buvę Anties maištininkai  respektabilūs veikėjai, pasukę 
            į solidų verslą arba meną. Jų veikla labai skiriasi nuo tos, kokia 
            jie vertėsi Anties laikais. Pats Kaušpėdas Kauną  miestą, 
            netolimą nuo geografinio Lietuvos centro,  iškeitė į puikų namą 
            geografiniame Europos centre netoli Vilniaus. Jo ambicijos nemažėja: 
            Kaušpėdo architektūros firma sėkmingai veržiasi į naujas erdves ir 
            stato namų kvartalą Norvegijoje. Buvę postpankai palengva tampa kone 
            japiais (nors toks penkiasdešimtmečių apibūdinimas skamba kaip 
            nonsensas
), iš kurių jau šaipysis ateinančios maištininkų kartos, 
            tačiau ar tas kaip nors gali paveikti tai, ką jie nuveikė 
            devintajame XX a. dešimtmetyje?
            
            Reaktualizacija
            
            Tikrai nebus taip, kad kiekvienas bet kada į Vilniaus savivaldybės 
            požeminį garažą užėjęs žmogus galės kapoti vinimis ten stovinčius 
            automobilius ir daryti su jais ką nori. Taip atsitiko tik vieną 
            kartą  specialiõs parodos atidarant savivaldybės pastatą metu. 
            Vėliau į tą rūsį mažai kas tegalės patekti ir privalės laikytis visų 
            civilizuotame pasaulyje nustatytų elgesio taisyklių. 
            Tačiau Antis išnyko ir vėl  jau nebe pirmą kartą  prisikėlė. 
            Kaip paaiškėjo, tai tikrai nebuvo antikvarinės senienos 
            pasimuistymas palikuonių džiaugsmui. Naujasis politinis chaosas 
            kažką įtartinai primena: niekur nedingo tie portfelių pilotai  
            sunkoka susilaikyti nuo savaiminių, kad ir banalių apibendrinimų. 
            Tad kodėl mes turėtume manyti, jog nebeteks plaktukais daužyti 
            automobilių stiklų klausantis kerinčio ir išlaisvinančio vakuuminio 
            sprogimo garso? Kaip sakoma, zombiai ateina, o Borisovas (?) 
            išdunda. Tai tik laiko klausimas.